Beschrijving
Het boek De Kronieken van de Wilde Regenlanden – deel 4: Drakenbloed van Robin Hobb is verschenen in 2012.
De hoofdrolspelers in De Kronieken van de Wilde Regenlanden wacht een schimmige toekomst. Niets is zeker. De draken en hun drakenhoeders die via de Wilde Regenrivier de mythische Ouderlingenstad Kelsingra wisten te bereiken, zijn immers verzeild geraakt in een wereld die eindeloos weergalmt van een aenonlange geschiedenis, nu vol gevaren die tot ongelofelijke avonturen leiden.
Al wat vaststaat is dat de confrontatie tussen de draken van Kelsingra en de wrede hertog Chalced onvermijdelijk is. In zijn nietsontziende drang tot overleven is de vreeswekkende hertog bereid om over lijken te gaan… draken, Ouderlingen, het is hem om het even. Sintara en haar mede-draken, geholpen door hun hoeders Thymara, Tats en Rapskal, laten dit niet over hun kant gaan en er brandt een strijd los die de wereld van de Wilde Regenlanden op haar grondvesten doet schudden.
En Tintaglia? Gekweld door martelende pijnen slaagt ze erin het luchtruim te kiezen en begint aan een wanhopige vlucht, misschien wel haar laatste.
Want Tintaglia is op weg naar huis…
De Amerikaanse schrijfster Robin Hobb heet in werkelijkheid Megan Lindholm. Na een studie communicatiewetenschappen aan de universiteit van Denver schreef ze onder haar eigen naam een indrukwekkend oeuvre bijeen, van urban tot traditionele, tot prehistorische fantasy. De erkenning van haar talent kwam pas toen ze onder het pseudoniem Robin Hobb begon te schrijven en het eerste deel van De Boeken van de Zieners – Leerling en Meester – verscheen. Nu, vijftien jaar later, is Robin Hobb een van de succesvolste en oorspronkelijkste fantasy-schrijvers van de afgelopen eeuw.
Met dit boek, Drakenbloed, wordt de tetralogie De Kronieken van de Wilde Regenlanden, waarvan inmiddels Drakenhoeder, Drakenziel en Drakenstad zijn verschenen, besloten. In dit vierluik keert Robin Hobb terug naar de wereld van De Boeken van de Levende Schepen en de novelle De thuiskomst. Op overtuigende wijze maakt zij in dit hoogtepunt van schrijverschap en oorspronkelijke fantasy-verbeelding duidelijk waarom haar boeken wereldwijd als de top in eigentijdse fantasy-vertelkunst worden beschouwd.