Beschrijving
Het boek Een huis zonder spiegels van Padma Viswanathan is verschenen in 2009.
Nu haar man echt weg is, volgen de rituelen die haar als weduwe zullen brandmerken. Een vrouw wier man eerder overlijdt dan zij, is op een kosmische, karmische manier verantwoordelijk voor zijn dood, en moet in toom worden gehouden. De beste manier om dat te doen is door haar onaantrekkelijk te maken: geen rode stip die de aandacht naar haar ogen trekt, geen geelwortel om de huid mee in te wrijven en te laten gloeien, geen wierook om het haar lekker te laten ruiken. Helemaal geen haar, maar dat komt later…
Sivakami pakt de twee witte katoenen sari’s aan, de enige kledingstukken die ze nog zal dragen en waar iedereen aan kan zien dat ze een weduwe is. Ze kijkt naar Vairum terwijl ze elke stap van haar transformatie ondergaat: zie je wel, het is mijn schuld, iedereen verwijt het me. Zij zal deze last op haar schouders dragen: zie je wel, mijn zoon, jou treft geen blaam.’
Het is 1906 en in het zuiden van India is de brahmaanse Sivakami tien jaar oud als ze trouwt met Hanumarathnam, astroloog en genezer. De sterren zeggen dat hij in het negende jaar van zijn huwelijk zal kunnen sterven. Alles hangt af van de horoscoop van zijn kinderen.
De geboorte van Thangam, hun gouden dochter, verandert niets, maar de geboorte van Vairum, hun rusteloze, intelligente zoon, bezegelt het ondenkbare: hij veroordeelt zijn vader tot de dood.
Sivakami, achttien en weduwe, onderwerpt zich aan de regels van haar kaste. Ze scheert haar hoofd, kleedt zich in wit en raakt niemand aan van zonsopgang tot zonsondergang – ook haar twee jonge kinderen niet. Ze pleegt echter één daad van verzet: ze gaat terug naar het huis van haar echtgenoot om haar kinderen op haar manier op te voeden. Geen daad is zonder gevolgen, en terwijl politieke en sociale revoluties botsen met tradities, wordt de kloof tussen moeder en zoon steeds dieper…
‘Deze meeslepende roman vertelt het verhaal van één Indiase vrouw en haar familie en daarmee het verhaal van een veranderende samenleving. Prachtig precies en poëtisch, uiterst boeiend, serieus en sympathiek; zodra je begint te lezen ben je verkocht! Hoort thuis in het rijtje grote Indiase romans.’ – Yann Martel, auteur van Het leven van Pi
‘Authentiek, verrassend, zonder anachronismen. Viswanathan weet hoe ze de zintuigen van de lezer moet bespelen. Haar roman doet niet onder voor het werk van Vikram Seth en doet denken aan dat van García Márquez. Een genot om te lezen.’ – Kirkus ,* starred review
‘Haar huwelijk als ze tien jaar oud is, in 1896, dan haar eerste kind op haar veertiende en vier jaar later de witte sari van een weduwe – dit zijn de beslissende momenten in het leven van een brahmaans meisje genaamd Sivakami, de hoofdpersoon in deze grootse roman… Padma Viswanathan heeft een zeldzaam talent.’ – The New York Times
‘Mijn roman heeft zijn oorsprong in de verhalen die mijn oma vertelde over haar grootmoeder. Ik was gegrepen door de emotionele diepte van de verhalen, door het ontdekken van mijn eigen ‘prehistorie’ en van de noodzaak om deze snel verdwijnende wereld vast te leggen.’ – Padma Viswanathan
Padma Viswanathan is journaliste en (toneel)schrijfster. Haar toneelstukken en korte verhalen hebben verschillende prijzen gewonnen. Geïnspireerd door de verhalen van haar grootmoeder brengt Viswanathan een fascinerende, exotische en toch heel herkenbare familie tot leven.